Co warto wiedzieć przed mocowaniem implantu?

implanty zębowe

Brak pełnego uzębienia wpływa negatywnie nie tylko na walory estetyczne oraz spadek pewności siebie. Puste przestrzenie sprawiają bowiem, że zdrowe zęby z czasem zaczynają się przesuwać, w efekcie czego może dojść do powolnej deformacji szczęki. Przerwy w uzębieniu przyczyniają się również do opadania dziąseł, co znacząco osłabia jego stabilizację. Nowo powstała przestrzeń staje się idealnym środowiskiem dla bakterii – a to tylko kwestia czasu, aż kolejne zęby zaczną wypadać. Aby temu zapobiec i odzyskać pełne uzębienie oraz pewność siebie, należy rozważyć implantację. W dzisiejszym artykule odpowiemy o tym, co warto wiedzieć przed mocowaniem implantu oraz jakie implanty zębowe będą najlepsze.

Implanty zębowe – rodzaje

rodzaje implantów zębowychImplant to śrubka wkręcana w kość, która jest połączona z koroną. Do jego wykonania używa się materiału tolerowanego przez ludzki organizm – czyli cyrkonu lub tytanu. Z czasem ulokowany implant może być nieco bardziej widoczny poprzez delikatne osunięcie się dziąseł. Dlatego wybór materiału – cyrkonu lub tytanu – dla niektórych może okazać się również kwestią estetyczną. Implanty zębowe tytanowe występują w srebrnej kolorystyce. Cyrkonowe natomiast charakteryzują się bardziej zbliżonym kolorem do zęba.

Jednak wiele osób zastanawia się, czy implanty zębów to inwestycja na całe życie. Odpowiedź brzmi: nie. Nie oznacza to jednak, że wypadną one po określonym czasie. Przy odpowiedniej profilaktyce starczają one na wiele lat. Jednak gdy coś się zadzieje z implantem, można go wykręcić, a po zagojeniu kości na nowo implantować.

Mocowanie implantów zębów oraz profilaktyka po wizycie

Pierwszym i niezbędnym krokiem przed implantacją jest zdjęcie pantomograficzne RTG. Stomatolog w ten sposób sprawdza stan kości pacjenta oraz analizuje, czy w tym przypadku implant może zostać wprowadzony. Jeśli jest to możliwe, mocowanie może być wykonane na dwa sposoby. Pierwsza metoda – rzadziej praktykowana – polega na natychmiastowej implantacji zaraz po wyrwaniu zęba. Decyzję o przeprowadzeniu zabiegu podejmuje się na podstawie stanu kości pacjenta. Drugim sposobem jest implantacja odroczona, która jest częściej stosowana. Po odczekaniu około 8 tygodni – ponieważ jest to okres, jaki potrzebuje kość na zagojenie – montuje się implanty zębowe. Następnie przed założeniem korony stomatolog robi tzw. odlew w celu uzyskania kształtu, jaki powinna posiadać przed mocowaniem do łącznika.

Proces jest podzielony na cztery etapy. W pierwszym umieszcza się implant w kości. Następnie należy odczekać kilka tygodni, aż ten się przyjmie, a dziąsło zagoi. W trzecim kroku dochodzi do jego odsłonięcia i założenia łącznika. Ostatnim działaniem jest już nałożenie gotowej korony dobranej pod kolor uzębienia pacjenta. Jak natomiast należy dbać o implanty zębów po wizycie? Przede wszystkim nie wolno palić papierosów, ponieważ dym nikotynowy obkurcza naczynia, co powoduje gorsze ukrwienie i spowalnia proces gojenia. Należy także unikać wysiłku fizycznego przez około 2 tygodnie. Natomiast samo mycie zębów oraz gojącego się dziąsła powinno być wykonywane miękką szczoteczką, którą pacjent może otrzymać po zabiegu od stomatologa.

Implanty zębowe – przeciwwskazania

leczenie zębówImplanty zębów – wbrew powszechnej opinii – nie są szkodliwe dla kobiet ciężarnych. Implantologicznie mogą być leczone również osoby, które posiadają zaawansowaną chorobę przyzębia oraz pacjenci przyjmujący leki na rozrzedzenie krwi. Przy cukrzycy natomiast występuje większe ryzyko, że implant się nie przyjmie. Implanty zębowe na warszawskiej Woli nie są rekomendowane młodym osobom w etapie dojrzewania, a także pacjentom leczącym się psychiatrycznie i onkologicznie. Przeciwwskazaniem jest również paradontoza i osteoporoza.

Jak widać, niezadbane zęby – poza brzydkim wyglądem oraz znaczącą utratą pewności siebie – mogą prowadzić do innych zaburzeń w organizmie. Nieprawidłowo ułożony staw skroniowo-żuchwowy może być przyczyną ucisku ściany kostnej przewodu słuchowego, a co za tym idzie – pogorszenia słuchu, a nawet bólu ucha i skroni. Jednak najpierw należy zająć się chorobami organizmu, a dopiero później myśleć o rekonstrukcji zębów czy wprowadzeniu implantów.